وعده های دولت در لرستان

۱,۹۲۷,۴۶۵ شهروند لرستان،بازمانده وعده های دولت

استان های بلاد لرنشین به سبب سطوح بالایی از محرومیت رجال سیاسی بطور کامل از تصمیمات اقتصادی دولت حذف و از سوی حاکمیت نادیده گرفته می‌شوند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری عقلانیت و توسعه  : استان های لرنشین به سبب سطوح بالایی از محرومیت رجال سیاسی بطور کامل از تصمیمات اقتصادی دولت حذف و از سوی حاکمیت نادیده گرفته می‌شوند. متاسفانه تحلیل عملکرد و رویکرد روسای جمهور به ما نشان می دهد هر کدام بنوعی در مسیر آبادانی سرزمین مادری شان گامهای بزرگی برداشته اند. هرچند نخبگان زاگرس و استان لرستان به این امر واقف هستیم آگاهی به شکست و  استیصال و درماندگی منابع بالقوه زاگرس ، محصول وعده‌ها و امیدهایی است که دولت به ما داده منتهی ما راهی جز آگاهی بخشی و مطالبه گری هرچه بیشتر نداریم از همین رو در این سری یاداشت ها سعی دارم پیش از آنکه وعده های بزرگ دولت به تبرهای طعن و طنز سیاسیون در جابجایی ها آلوده شود، رفتار و رویکرد ناعادلانه دولت را در جاماندگی طرح های لرستان و پیشبرد طرح های بزرگ خراسان جنوبی و شمالی را تشریح نمایم تا حداقل تصور نکنند نخبگان لرستان چند سال بعد در بی خبری و عقب ماندگی ، زبان طعن و اعتراض شأن باز می شود.

 

وعده‌ های جامانده دولت در لرستان

اگر چه ارزیابی چرای جابجایی استاندار لرستان به دلیل فراگیر بودن جو سیاسی استان ، امری کاملا مکروه و نکوهیده است منتهی ما به همراه جمع زیاد دیگری خواهان پاسخگویی رییس جمهور در قبال اجحاف و ناعدالتی های دولت سیزدهم هستیم .تجارب تلخ ادوار گذشته به ما نشان داده است دولت ها برای فرار از وعده ها، افراد را قربانی می کنند آقای رئیسی و استاندار جدید میبایست حداقل برای تحمل امور دشوار زندگی مردم و افزایش تاب آوری اقتصادی استان هم شده به اذهان و افکار عمومی پاسخگو باشند چرا وزیر کشور در جلسه پرازدحام معارفه استاندار جدید بر فراهم کردن زمینه برای مشارکت هرچه بیشتر مردم برای سرمایه‌گذاری تاکید دارد در صورتی جناب وزیر در وهله نخست میبایست به توسعه زیرساختی لرستان نظر افکند و سپس به نصیحت مشفقانه بپردازد.زیرا تا از تهران بزرگ ،بانگ مهر و شفقت برنخیزد قهر منابع لرستان با شفقت به جشن  و سرور ختم نخواهند شد.

جرا هیچ یک از سه وعده دولت ( آزادسازی فضای پیرامون قلعه فلک الافلاک ، سد گاهشمار ، راه آهن خرم آباد) در لرستان محقق نشد؟

دولت تکلیف لرستان را روشن کند

آگاه شدن اولین قدم محرومیت زدایی لرستان است، درست مانند وقتی که می‌خواهند یک تغییر و جابجایی بزرگ انجام دهند در ابتدا باید موقعیت فعلی خود را بدانیم آگاهی از موقعیت فعلی برای حرکت رو به جلو حیاتی است. باید از تأثیری که یک رخداد بر ما، خانواده‌مان و همه حوزه‌ها دارد آگاه شویم.همانطور که مکس هریس روانشناس به درستی اعتقاد دارد: پس از تجربه یک رخداد باید به نقطه‌ایی برسیم که در آن به عنوان یک بازمانده شناخته شویم و نه یک قربانی.  بنابراین دولت مرکزی می‌باید در اسرع وقت تکلیف ما را روشن کند، آیا این ۱,۹۲۷,۴۶۵ نفر جمعیت استان لرستان، بازمانده وعده های دولت هستیم یا قربانی بازی های سیاسی .

اگر بازمانده وعده های دولت هستیم به ما بگویند این جابجایی در سال پایانی دولت و در نزدیکی انتخابات در جه راستایی انجام گرفته است ؟ آیا دولت فرصت تحقق وعده ها را دارد؟ آیا توان اجرایی فرهاد زیویار دلیل ناعدالتی دولت سیزدهم در لرستان است ؟ آیا استاندار جدید در مسیر عملیاتی شدن وعده های دولت به لرستان آمده است ؟ چه میزان اعتبار و از چه محلی با خود به لرستان آورده ؟ اگر هم همچون همیشه قربانی سهم خواهی های سیاسی هستیم آقای رئیسی بداند گرچه این روزها عده ای قلیل خوشحال و خوشوقت خواهند شد منتهی اصحاب رسانه، کنشگران و نخبگان اجازه نخواهند داد وعده های دولت در لرستان،قربانی یک جابجایی شوند . زیرا برآیندها به ما نشان می دهند که آفتاب در نیمکره ( خراسان جنوبی و شمالی) می تابد و خورشید روی کوههای زاگرس غروب می‌کند

 

راه آهن خراسان جنوبی

در دوره‌ای که بسیاری از استان‌ها درکی از راه آهن نداشتند در استان لرستان ۸۰ سال پیش راه آهن راه‌اندازی شد ولی اکنون راه آهن لرستان شرایط روز و زیر ساخت‌های به روز را ندارد.در سفر سید ابراهیم رییسی به استان لرستان مقرر گردید راه آهن خرم آباد در یک برنامه زمانی سه ساله و تا پایان دولت به سامان برسد. و منابع مورد نیازاحداث این خط ریلی نیز از محل‌هایی خارج از منابع سفر استانی تامین شود در حالیکه راه آهن خرم آباد اکنون پس از گذشت سه سال ،هنوز در ایستگاه تونل‌های اولیه است راه آهن خراسان جنوبی به لطف و عنایت رییس جمهور پیشرفت قابل توجهی در پی داشته است ناگفته نماند رییس جمهور همزمان نماینده مردم خراسان جنوبی در خبرگان رهبری است.

سه مسیر اعتباری برای راه آهن خراسان جنوبی

تامین مالی از سه مسیر اعتباری شامل مسیر اول از طریق کنسرسیوم بانکی برای تخصیص ۲۶ هزار میلیارد ریال اعتبار، مسیر دوم از محل تهاتر نفتی. (موافقت رهبر معظم انقلاب ۱۸۰ هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفت برای کل مسیر ریلی نهبندان – بیرجند – قاین – یونسی تامین اعتبار شده است) و مسیر سوم قانون بودجه سالانه است.قابل ذکر است که طول مسیر ریلی زاهدان – بیرجند – مشهد ۹۱۰ کیلومتر است که از این مقدار ۴۳۲ کیلومتر آن در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد.ناگفته نماند طول مسیر ریلی راه آهن دورود خرم آباد ۱۱۴ کیلومتر می باشد

پروژه راه آهن خراسان شمالی، بجنورد- جنگل گلستان با ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار

محمد وحیدی نماینده بجنورد در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد اظهار داشت: اجرای پروژه راه آهن بجنورد- جنگل گلستان با ۷۰۰ کیلومتر نیازمند بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است. عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه راه آهن بجنورد-گرگان، جزو پروژه‌های پیوست قرارداد ایران چین شد، گفت: راه آهن استان در ابتدا جزو ۱۰ پروژه اولویت دار نبود اما در سفر هیئت دولت به خراسان شمالی در اولویت اجرا قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه اجرای راه آهن بجنورد، مشهد، گرگان با بودجه‌های ملی محقق نخواهد شد، گفت: برای اجرایی شدن این پروژه ۷۰۰ کیلومتری حداقل بیش از ۴۰ همت پول نیاز است و برای واقعیت بخشیدن به این موضوع باید از فاینانس‌های بین المللی استفاده کرد، براین اساس در سفر رییس جمهور به چین پیوست  این در حالی ست تاکنون بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژه راه آهن خرم آباد هزینه شده ضمن این که اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومان را از محل مولدسازی داخلی استان ،برای کمک به آن در نظر گرفته اند پايان.

مهدي میرزاوند