طوفان القصی

تبلور آگاهی تاریخی فلسطینیان در تحقق طوفان القصی

 ناکامی رژیم صهیونیستی در دستیابی به اهداف اعلامی در غزه از عوامل این حمله بود. بیش از ماه ها از جنگ غزه در حالی می‌گذرد که رژیم صهیونیستی نه تنها به اهداف خود در جنگ دست نیافته بلکه از جنبه‌های مختلف تحت فشار است. از یک طرف این رژیم به خاطر آبروی از دست رفته خود توان خروج از غزه را ندارد و از طرفی به خاطر شرایط پیچیده داخلی و بین‌المللی شرایط جنگ را بسیار دشوارتر از تصورات خود می‌بیند.
به گزارش عقلانیت و توسعه: ملت فلسطین ده‌ها سال است که از انواع ظلم، بی‌عدالتی، مصادره حقوق اولیه و سیاست‌های آپارتاید رنج برده‌ و نوار غزه بیش از ۱۷ سال است که از یک محاصره خفه کننده‌ رنج می‌برد، طوری که آن را به بزرگترین زندان روباز جهان تبدیل کرده است. نوار غزه از پنج جنگ ویرانگر رنج برده که هر بار اسرائیل آغازگر آن بوده است. از سال ۲۰۰۰ تا سپتامبر ۲۰۲۳، رژیم اشغالگر ۱۱ هزار و ۲۹۹ فلسطینی را شهید و ۱۵۶ هزار و ۷۶۸ نفر دیگر را زخمی کرد که اکثریت آنها غیرنظامی بودند. اسرائیل با وجود تلاش سران فلسطینی، عملاً امکان تشکیل کشور فلسطین را نپذیرفت تا بتواند شهرک سازی را گسترش دهد.  عملیات طوفان الاقصی گامی ضروری و پاسخی طبیعی برای مقابله با طرح‌هایی بود که برای نابودی مساله فلسطین طراحی شده بود. این عملیات همچنین برای مقابله با برنامه‌های اسرائیل برای تسلط بر سرزمین فلسطین، یهودی سازی آن و به دست گرفتن کنترل مسجد الاقصی بود. این عملیات در منطقه مرزی میان غزه و سرزمین‌های اشغالی فلسطین و در۱۵ مهر سال ۱۴۰۲ شمسی و۷ اکتبر ۲۰۲۳میلادی آغاز  و تا کنون ادامه دارد.

«طوفان الاقصی» برای پایان دادن به محاصره ناعادلانه نوار غزه و گامی طبیعی در چارچوب رهایی از اشغال ضروری بود. عملیات مقامت همچنین گامی طبیعی برای دستیابی به استقلال و آزادی مانند سایر ملل جهان و حق تعیین سرنوشت بود.  مقاومت در برابر اشغالگری با هر وسیله‌ای، از جمله مقاومت مسلحانه، حق مشروعی است که توسط قوانین و مذاهب تضمین شده و مورد تایید قوانین بین‌المللی است.
پس از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، مقامات رژیم صهیونیستی به گمان اینکه می‌توانند طی چند روز گروه‌های مقاومت را نابود کنند و در نتیجه غزه را تحت تصرف خود درآورند، دست به یک جنگ نابرابر زدند و طی بیش از نیم‌سال چند شکست راهبردی را متحمل شدند. شکست راهبردی رژیم صهیونیستی عدم پیش‌بینی و اطلاع از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی و به دنبال آن اشتباه اطلاعاتی درباره توان نظامی گروه‌های مقاومت و ورود زمینی به غزه  بود . آنچه امروز جهانیان در میدان نبرد در غزه نظاره‌گرند، پیامی آموزنده و عبرت انگیز به همه ملت‌های جهان است .اکنون با گذشت ماه ها  از جنگ، نتانیاهو در عمق خاک غزه بدون هیچ دستاوردی و با زبونی مدعی است اگر به رفح حمله نکنیم، جنگ را باخته‌ایم. حتی اگر به رفح نیز لکشرکشی کنند، نه تنها به رؤیای دیرینه خود در نابودی حماس و شکست مقاومت دست نخواهند یافت، بلکه آن چه عیان است  صهیونیست ها از همین اکنون قافیه جنگ را باخته و در جنگ شکست خورده اند.
 در حالی که طوفان الاقصی، صهیونیست‌ها را در وضعیت فرسایشی قرار داده است. صهیونیست ها با گسترش جنگ به کشورهای همجوار از جمله ایران  اشتباه بعدی را مرتکب شدند.  آنان با هدف قراردادن سفارت ایران در دمشق ، مستشاران نظامی ارشد ایران از جمله سردار «سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی» و «سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی» را به شهادت رساند . حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق نشان‌دهنده اقدامی تعمدی به منظور گسترش تحولات منطقه‌ای و عواقب فراگیر آن بود.

 ناکامی رژیم صهیونیستی در دستیابی به اهداف اعلامی در غزه از عوامل این حمله بود. بیش از ماه ها از جنگ غزه در حالی می‌گذرد که رژیم صهیونیستی نه تنها به اهداف خود در جنگ دست نیافته بلکه از جنبه‌های مختلف تحت فشار است. از یک طرف این رژیم به خاطر آبروی از دست رفته خود توان خروج از غزه را ندارد و از طرفی به خاطر شرایط پیچیده داخلی و بین‌المللی شرایط جنگ را بسیار دشوارتر از تصورات خود می‌بیند. رهبر معظم انقلاب فرمودند : این حرکت وحشیانه ای که رژیم صهیونیستی انجام داد، این حرکت بیرحمانه ای که انجام داد، نه فقط آبروی خود رژیم صهیونیستی را برد، آبروی آمریکا را هم برد؛ آبروی امریکا را برد، آبروی تعدادی از این کشور‌های معروف اروپایی را برد، بلکه آبروی تمدن و فرهنگ غرب را برد. فرهنگ غرب و تمدن غرب همان تمدنی است که وقتی با بمب فسفری می‌زنند و ۵ هزار کودک را شهید می‌کنند، رئیس فلان کشور می ایستد می‌گوید که اسرائیل دارد از خودش دفاع می‌کند! این دفاع از خود است؟ فرهنگ غرب این است؛ در این قضیه فرهنگ غرب بی آبرو شد.
در مقابل، عملیات طوفان الاقصی با دستاورد‌های پیروزمندانه بی‌نظیر یک شاهکار نظامی بزرگ و بی‌بدیل بود و در تاریخ عملیات انقلابی جاودان خواهد ماند. دستاورد‌های مقاومت بعد از این عملیات صد‌ها برابر بزرگ‌تر از دستاورد‌های خود عملیات است. صبر و استقامت و صلابت مردمی مظلوم، اما عزیز و مقتدر، که ده‌ها سال است در اسارت دشمن در منطقه‌ای محاصره شده و یک زندان روباز زندگی می‌کنند در مواجهه با بزرگ‌ترین قدرت‌های نظامی جهان دنیا را تغییر داد. دنیا دارد می‌بیند هر آنچه انقلاب اسلامی در مورد ماهیت امریکا و صهیونیست‌ها قضاومت می‌کرد، کاملاً درست است.
تمام جهان رویارویی دو تفکر و دو تمدن را می‌بینند. نه ما ادعا داریم و نه حماس و جهاد فلسطین مدعی این هستند که نسخه کاملی از پیاده‌سازی اسلام هستند. در همین حدی که از اسلام یاد گرفته چه شکوهی را به نمایش گذاشته است و در طرف مقابل اسرائیل که غربی‌ها و دنباله‌های داخلی آن‌ها همیشه گفته‌اند و می‌گویند برجسته‌ترین الگوی دموکراسی لیبرال در منطقه است چه افتضاح و رسوایی را به بار آورده است.  به خواست خدا پرده‌ها کنار‌زده شده، یک صفحه نمایشگر -به وسعت مشاهده همه جهان- گشوده شده تا جهانیان همه ماهیت واقعی این دو تفکر را به چشم خود ببینند. این بیان رهبر معظم انقلابیک حقیقت انکارناپذیر است که: غزه گورستان لیبرال دموکراسی شد و غزه، پرونده تفکر غرب را برای همیشه بست. همه مردم دنیا دو جبهه و ماهیت دوطرف را می‌بینند و مقایسه می‌کنند.

حبیب گنجی