به بهانه حلول ماه رجب

، عده‌ای نه از معارف قرآن خبری، نه از احکام شرعی آنچنان اطلاعی ، نه با نهج البلاغه ارتباطی . . . دارند. بنابراین به امید چه کسی نشسته ایم؟. ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش
به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی عقلانیت و توسعه: بزرگان اخلاق و عرفان ماه های رجب و شعبان بخصوص رجب را مقدمه‌ی ماه میهمانی خدا و دست یابی به مقام تقوای توحیدی دانسته و می‌دانند. ” همان ماهی که همه‌ی مقدرات مادّی و معنوی یک سال انسان در شب‌های قدرش مشخص و معیّن می‌شود”.
به بهانه ی حلول ماه رجب و برکات کم نظیر آن:
– از آنجا که فرصت‌ها همچون ابر بهاری می‌گذرد  و عمر انسان سریع به پایان خود نزدیک می‌شود، افراد هوشمند و زیرک سعی می‌کنند ظرف زمان را با اعمال صالح پر کنند و توشه‌ی زندگی ابد را بردارند.
– سرعت و سبقت برای جمع دنیا و زخارف آن، مذموم است اما برای تحصیل معارف الهی، عبودیت و بندگی خداوند، احسان به بندگان خدا و . . . ممدوح و مورد تأکید اسلام است. خداوند می‌فرماید: ” فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ… وَ سارِعُوا إِلى‏ مَغْفِرَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ “( بقره، ۱۴۸ و آل عمران، ۱۳۳ ).
– ماه رجب و … ماه طلب مغفرت و آمرزش و انجام اعمال خیر مثل دعا، ذکر، استغفار، صدقه، روزه، و . . . می‌باشد. بنابراین به جای سرعت و سبقت برای تکاثر و تفاخر و . . . به وادی معنویت مورد اشاره در اعمال ماه رجب بیاییم و روح و دل وجان را نورانی و جلا بخشیم.
– باور کنیم که در آن دنیا کسی جز خود ما به دادمان نمی رسد حتی زن و فرزند زیرا که بسیاری بر سر سفره‌ی آماده‌ی ارث نشسته و یادی ازماو شما نمی‌کنند همان طور که تنها به دنیا آمدیم، تنها از دنیا می‌رویم و تنها مبعوث می‌شویم آنجا نه پدر به جای فرزند و نه فرزند چیزی از کیفر پدرش را تحمل می‌کند. (لقمان،۳۳).از ثروت و قدرت هم کاری برنمی آید همان طور که آمده است: واگربه امید قدرت وتوانایی ات نشسته ای بدان که اینها نیز نابود می شوند (الحاقّه ۲۹ ).
– ماه رجب ماه محاسبه و جبران است، نگاه کنیم به اعمال مان ببینیم خواست خدا را مقدم داشته‌ایم یا خواست خود و تمایلات نفسانی را، ببینیم خواست خدا را یا خواست خانواده، دوستان، قوم و حزب را پس بدانیم: هرکسی بار خود را به دوش کشیده و تنها محاکمه و کیفر می‌گردد (نجم/۳۸) البته منظور و مقصود ما آنجایی است که خواست دیگران با خواست خداوند در تضاد و تناقض باشد.
– یکی از موانع کمال و راهزن اصلی و اساسی برای توشه برداری در دنیا، آرزوها و خیال‌های باطل است. کسی که نمی‌داند کی و کجا می‌میرد (لقمان/۳۴) باید همچون یک مسافر، همیشه آماده و از فرصتها همانند ماه رجب به خوبی استفاده و بهره ببرد.
– هر چه جلوتر می‌رویم بخاطر تغییر در ذائقه و سبک زندگی ضرورت بیدار شدن و به خود آمدن بیش از گذشته لازم و اجتناب ناپذیر است. مگر نه آن است که عده‌ای شب‌شان روز و روزشان شب، برخی نه حال انجام واجبات رادارند و نه محرمات را ترک می کنند، عده‌ای نه از معارف قرآن خبری، نه از احکام شرعی آنچنان اطلاعی ، نه با نهج البلاغه ارتباطی . . . دارند. بنابراین به امید چه کسی نشسته ایم؟.ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش
-این ماه پرخیر و برکت را مقدمه ای قرار دهیم بر برگرفتن تنعم از سفره بی انتهای الهی که
– تمام نعمتها، حسنات، خیرات و توفیق اعمال صالح از اوست (النحل، ۵۳ ).
-هرکار خیری را ده برابر پاداش می‌دهد ( الانعام، ۱۶۰).
-دردنیا، برزخ و قیامت فقط او یار و یاور و سرپرست مومنان است. (البقره،۲۵۷).
– خزائن آسمانها و زمین نزد او و کلید آنها به دست اوست. ( الزمر، ۶۳ ).
– آرامش روحی و روانی فقط با یاد او امکان پذیر است ولاغیر  ( الرعد، ۲۸ ).
– تمسک به قرآن و عترت وی موجب نجات از هرضلالت و گمراهی است. ” … اِن تَمَسَکتُم بِهما لَن تَضِّلوا اَبَدا ” (حدیث ثقلین).
– آمرزش گناهان فقط به وسیله ی او صورت می‌گیرد. ( آل عمران، ۱۳۵ ).
-هر درِ رحمتی را که باز کند احدی توان بستن آن را ندارد و هر درِ رحمتی را ببندد احدی توان باز نمودن آن را ندارد (فاطر،۲).
حبیب گنجی