به مناسبت روز خلیج فارس

برای خلیج تا ابد فارس

نام زیبای «خلیج همیشه فارس» در تاریخ کهن تمدن این سرزمین با نام ایران گره خورده و هر سال در روز دهم اردیبهشت ماه، این نام عزیز را گرامی می داریم...
به گزارش عقلانیت و توسعه:
وطن یعنی همه آب و همه خاک      وطن یعنی خلیج تا ابد فارس
دهم اردیبهشت «روز ملی خلیج فارس» گرامی باد.
خلیج فارس نه تنها یک عنوان که میثاق همبستگی و دلدادگی ملتی بزرگ به خاک و فرهنگ چندین‌ هزاران‌ساله خویش است که در سایه‌ تاریخ و تمدنی دیرپا و خلق و تولید حماسه‌ها و آثار سترگ فرهنگی، هنری، ادبی و معنوی، به مایه مباهات و عشق ایرانیان به این موطن عزیز مبدل شده است.
در سال های اخیر ، برخی از کشورها و محققان شان از واژه معجول خلیج ع ر ب ی استفاده می کنند . خلیج فارس در تمامی کتب علمی با همین نام نوشته شده است. در این نوشتار کوتاه مروری خواهیم نمود بر واژه خلیج فارس در منابع علمی کهن و مدرن دنیا:
خلیج فارس در کتب کهن تاریخی
خلیج فارس نام دریایی در غرب آسیا است که بین ایران و عربستان قرار گرفته است . خلیج فارس یکی از مهم ترین مناطق نفت خیز جهان است . کشورهای بحرین، ایران، عراق، کویت، قطر، عربستان و امارات همسایگان خلیج فارس هستند . خلیج فارس از طریق تنگه هرمز به اقیانوس هند متصل است . مساحت این دریا در حدود ۹۳۰۰۰ مایل مربع (۲۴۱۰۰۰ کیلومتر مربع) است . تاریخچه نام خلیج فارس به دوران هخامنشی باز می گردد . در کتب مربوط به دوران ۳۰۰ سال قبل از میلاد نیز از این نام استفاده شده است . در نامه های رسمی نامه رسمی جمال عبدالناصر رئیس جمهور سابق مصر به یکی از مقامات بحرینی در سال ۱۹۶۰ از نام خلیج فارس استفاده شده است . روز یازدهم اردیبهشت به مناسبت اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز به نام روز خلیج فارس نام گذاری شده است . در این پست به بررسی تاریخچه علمی خلیج فارس در زبان های مختلف می پردازیم .
خلیج فارسی در کتب زبان فرانسوی
خلیج فارس از سال ۱۸۱۳ تا ۲۰۱۹ در تمامی کتب به زبان فرانسه به کار می رود و محققان فرانسوی زبان از این واژه استفاده می کنند . ذکر این نکته ضروری است که محققان فرانسوی زبان ، هیچ گاه از واژه معجول در کتب خود استفاده نکرده اند.
خلیج فارس در کتب چینی
بررسی کتب علمی به زبان چینی نشان می دهد خلیج فارس ، قبل از سال ۱۹۵۰ واژه مورد استفاه محققان این زبان بوده است . همچنین ، خلیج فارس در سال های اخیر نیز بسیار بیشتر از واژه معجول مورد استفاده قرار می گیرد . مقدار استفاده از واژه معجول بسیار ناچیز است.
خلیج فارس در کتب آلمانی
مقایسه خلیج فارس با واژه معجول نشان داد که محققان آلمانی زبان هیچ وقت از وازه معجول در کتب خود استفاده نکرده اند و همیشه یعنی از سال ۱۸۴۰ تا ۲۰۱۹ فقط از عبارت درست خلیج فارس استفاده کرده اند .
خلیج فارس در مقالات علمی وب آو ساینس
بررسی و مقایسه دو عبارت خلیج فارس و واژه معجول در پایگاه استنادی وب آو ساینس نشان می دهد محققان از واژه خلیج فارس ۵۶۸۹ بار استفاده کردند در حالی که این مقدار برای واژه معجول برابر با ۳۰۲۹ بار است . کشورهای ایران ، آمریکا و انگلیس کشورهایی هستند که بیشتر از واژه خلیج فارس استفاده کرده اند . بیشتر مدارک علمی مرتبط با خلیج فارس مربوط به حوزه های موضوعی اکولوژی علوم محیطی، زیست شناسی آب شیرین دریایی و زمین شناسی هستند .
در پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی نیز ۱۲۸۷ مدرک علمی در مورد خلیج فارس نمایه شده است.
با بررسی متون علمی با موضوع خلیج فارس و واژه معجول مشخص شد که خلیج فارس از دیرباز مورد استفاده محققان بوده و اعتبار بیشتری دارد .
نام زیبای «خلیج همیشه فارس» در تاریخ کهن تمدن این سرزمین با نام ایران گره خورده و هر سال در روز دهم اردیبهشت ماه، این نام عزیز را گرامی می داریم و به خاطر می سپاریم که در طول هزاران سال چه جان های عزیزی هدیه شده اند و چه خون دل ها که خورده اند فرزندان این خاک تا ایران، ایران بماند و خلیج فارس، «خلیج همیشه فارس».
خداوند را شاکریم که در سایه‌ غیرت و همت و عزم ملی نام «خلیج فارس» به‌عنوان مظهر صلح و دوستی، برای همیشه، بر فراز تاریخ ایران خواهد درخشید.
بر سردر تاریخ جهان هم بنویسید ، بی نام خلیج فارس دنیا خالی است
تا هست جهان بدان که این نام قشنگ ، چون سنگ عقیق آسمانی باقی است
من باز نوشتم که بدانند همه ، گرهست صدای شعر من در هرجا
زیرا که نفس ز خاک ایران دارم ، من مفتخرم به نام آن در دنیا
ای آنکه به این زمان خود غره شدی ، این آبی زیبا سند خانه ماست
بنچاق شتر نیست که تحریف شود ، این ارث دژ بلند کاشانه ماست
این آب زلال نیلگون جاری ، پیش از تو بر این جهان ما نازل شد
بعد از تو بدان در این جهان خواهد بود ، گر وهم به مغز کوچکت حاصل شد
بی شک تو به خواب خویش دیدی اینجا ، دیگر اثری ز کوروش و دارا نیست
این خواب خوش است زآنکه ایران قشنگ ، سینا و جنین و غزه و صیدا نیست
نقش است به قلب و جان هومن مهرش ،‌آبی که چو خون این وطن می ماند
تا هست زبان شعر و عمری باقی ،‌این قلب و زبان برای او می خواند
شعر از : مهدی آ . هومن
معصومه گنجی روزنامه نگار